איך להתמודד נכון עם שיקים חוזרים?

איך להתמודד נכון עם שיקים חוזרים?

מה הסיבה שאנשים היום עדיין משתמשים בשיקים?
יש היום אפשרויות תשלום מתקדמות: כרטיסי אשראי, אפליקציות, העברה דרך הטלפון בשני קליקים.
אז למה צריך את הניירות האלה?
כי זה עדיין אמצעי התשלום הנוח ביותר עבור תשלום עתידי, המעניק לצד המשלם שליטה על מועד התשלום, וחוסך מהצד המקבל את הצורך "לרדוף" אחרי התשלום.
אולם, כפי שנראה בהמשך, אין כל וודאות כי השיק אכן יפרע בסופו של יום.
אחת הבעיות בצורת תשלום זו היא השיקים החוזרים.
למה הם חוזרים? ישנן מספר סיבות:
סיבה ראשונה – בעיה טכנית
מעצבן, אבל קורה. לדוגמה: שיק שהופקד לפני זמנו – כלומר לפני התאריך הנקוב עליו,
או שעבר זמנו – הופקד מעל לחצי שנה מהתאריך הנקוב עליו,
פרטים חסרים או לא נכונים כגון חתימה או שם המוטב,
שיק לא סחיר שהועבר לצד שלישי או שיק שהושחת בצורה שלא מאפשרת לקרוא את הכתוב עליו בצורה ברורה (לכלוך, רטיבות, קרעים).
סיבה שנייה – אין אפשרות לפדות את השיק
בדרך כלל מפני שאין מספיק כסף בחשבון.
המונח המקצועי הוא: אכ"מ ראשי תיבות של – אין כיסוי מספיק.
זו הסיבה העיקרית אך ישנן סיבות נוספות כמו חשבון מוגבל ואפילו חשבון שנסגר.
סיבה שלישית – השיק בוטל
בעל השיק יכול לבטל אותו ולמנוע את פדיונו בכל שלב לפני ההפקדה.
גם לזה יש ראשי תיבות: נה"ב – ניתנה הוראת ביטול.
בד"כ הוראת ביטול ניתנת בעקבות טענות של הצד המשלם – למשל סחורה פגומה, אי קבלת הסחורה או השירות, איחור באספקה ועוד שלל טענות שיכולות לעלות.
במקרים מסוימים, נדירים יותר זו פשוט התנהגות לא הולמת או נוכלות.
מה עושים?
צעד ראשון – הבינו מדוע השיק חזר.
בעיות טכניות – בדרך כלל אפשר לפתור בקלות מול בעל השיק, בתיקון או בהחלפת השיק הפגום.
אכ"מ (שיק בלי כיסוי) – יש לברר מול בעל השיק, האם זוהי תקלה זמנית, כמו בעיה בתזרים, או משבר יותר עמוק.
נה"ב (שיק שבוטל) – פה הנושא כבר קצת יותר מורכב. אם זו הסיבה היחידה שהתקבלה מהבנק יש לבדוק האם לבעל השיק יש טענות כלפי המוצר או השירות, מפני שבמקרה הזה הכסף כן היה בחשבון. אם הבנק דיווח גם על היעדר כיסוי מספיק וגם על ביטול השיק, במקרים רבים הדבר מעיד על מצוקה כלכלית של בעל השיק, וביטול השיק הוא ניסיון להתמודד איתה.
צעד שני – פנו לבעל השיק
אחרי שיש בידכם המידע על סיבת החזרה, זה הזמן לדבר עם בעל השיק.
טעות טכנית – בקשו תיקון או שיק חדש.
אין כיסוי מספיק – בררו האם ירצה לשלם באמצעי אחר או מתי עליכם לנסות להפקיד בשנית.
ניתנה הוראת ביטול – הבינו האם יש לבעל השיק טענות או האם הוא נמצא במצוקה, ונסו להגיע לפתרון מוסכם.
צעד שלישי – תהליכי גבייה
במקרה ולא הגעתם להבנה עם בעל השיק, יש לנקוט בתהליכי גבייה יותר אקטיביים.
את הגבייה עצמה אני לא ממליץ לעשות לבד. כדאי לפנות לעורך דין מיומן המתמחה בגביית חובות. זה גם יעלה באופן משמעותי את סיכויי ההצלחה בגבייה, וגם יחסוך לכם זמן רב, טרחה ועוגמת נפש.
סיכום הפעולות – הבנה ואפיון של סיבת החזרת השיק, פנייה לנותן השיק, פנייה לעורך דין.
מאחל לכולם עסק משגשג ומצליח,
משרד עו"ד יהלי בר-גיל

שאלות

נושא המשפט יכול להיות מסובך ומסורבל. ננסה כבר עכשיו לעזור לכם להבין יותר טוב את הנושאים הנשאלים בדרך כלל במשרדינו


תחום המשפט האזרחי מסחרי, מתייחס למעשה לקשת רחבה של תחומי דין ואינו מוגבל לתחום ספציפי. עורכי הדין העוסקים בתחום המשפט האזרחי מסחרי נדרשים להיות בעלי ידע, התמצאות ובקיאות משפטית המתפרשים על קשת רחבה של נושאים משפטיים וסוגיות משפטיות הקשורות בין היתר בסכסוכים כספיים בין אדם לחברו, דיני החוזים, דיני הנזיקין, דיני בנקאות, דיני ביטוח, דיני העבודה, מוסדות הבוררות, גישור, ועוד.


בשלב הקמת התאגיד, נדרשים מייסדיה לקבל ייעוץ משפטי מקדים לעניין הפעילות העתידית של החברה, אופי פעילות החברה, מטרותיה, היקפה וכדו'. בהתאם למאפייני החברה יש לקבוע מהי ההתאגדות המשפטית המתאימה לה ביותר כגון, חברה בע"מ, עמותה רשומה, שותפות רשומה וכיוב'. הליך הקמתה של החברה או התאגיד מתחיל בהליך ייסוד החברה והתקשרות המייסדים בהסכם חוזי מחייב, קביעת מטרותיה של החברה, עריכת תקנון על-פי-דין ורישומה של החברה על נכסיה ברשם החברות.

 

צרו קשר לקבלת ייעוץ ראשוני ללא עלות